donderdag 14 oktober 2010

Aparte sermoen op trouw

Ik maakte hier bruidschatgesprekken mee, maar ook een trouw. Wat ik hilarisch vond, was de preek, gericht aan de trouwers. Iets wat je bij ons toch nog niet gauw zal horen. Dit wil ik nog even delen met jullie. Alvorens ik daar verder op inga, een aantal verschillen:

- het koppel zit eerst apart, omringd door de ouders, recht tegenover elkaar. De vrouw heeft op dat moment nog steeds haar sluier voor haar gezicht. Pas bij de ceremonie van de ringen, wordt het meisje door de vader ontsluierd EN gaan ze samen zitten aan de kant van de bruidegom. Het meisje was de kerk binnengebracht onder begeleiding van links de mama en rechts de papa.
- het koppel gaat dansend de kerk uit en komt dansend de receptie binnen
- de receptie is voor iedereen en als je jouw lokatie niet zo goed gekozen hebt, geef je plots de gehele buurt eten
- na de viering vertrekt het koppel op fotoshoot en de rest naar de receptielokatie. Iedereen heeft gegeten wanneer het koppel terugkomt van de fotoshoot. Dan volgen er speeches en daarop volgt het aansnijden van de cake, iets waar iedereen op gewacht had. Na de cake loopt de receptie leeg. Het koppel keert huiswaarts en gaat 's avonds uit naar een club met dichte vrienden en familieleden.

De preek dan.
o Het is niet meer zoals vroeger dat er meer mannen dan vrouwen waren, dus waarom zou je jouw vrouw bedriegen?
o Ontrouw kan eveneens ook aids in jouw huishouden brengen. Willen we dat?
o De ring is een symbool van jouw trouw, draag hem dan ook. Als ik vraag aan de aanwezigen wie getrouwd is en wie daarvan zijn ring draagt, zou ik droef worden. Neem je ring dus niet uit als je gaat clubben.
o Verveling is een grote uitdaging in een huwelijk. Wees creatief.
0 Gebruik jouw gezond verstand: gebruik kleuren in jouw slaapkamer, zeg niet 'ik hou van jou' om het maar gezegd te hebben, vergeet na een tijd de koosnaampjes niet, vraag raad aan elkaar, neem mekaar niet zomaar voor lief.
o Gebruik God als jullie pilaar om op te bouwen.

Dat is nog eens iets anders, niet?

1 opmerking:

Sven DB zei

Schitterend!! :)